Advies over een beëindigingsvoorstel

20-10-2021

Wanneer de relatie tussen de werkgever en de werknemer verstoord wordt is het soms van belang om advies te vragen aan een arbeidsrecht advocaat.

Einde arbeidsovereenkomst door overleg met de werknemer

Onlangs heb ik een advocaat in Almelo moeten inschakelen, omdat mijn werkgever mij een voorstel voor het beëindiging van mijn dienstverband heeft voorgelegd. Dit kwam voor mij nogal onverwachts ondanks een paar kleine meningsverschillen. Hieronder leg ik uit hoe dit proces ongeveer verloopt.

Om een arbeidsovereenkomst rechtsgeldig te kunnen beëindigen moet een werkgever een redelijke grond kunnen aantonen. Daarnaast moet de werkgever ook aantonen dat er geen herplaatsingsmogelijkheden zijn. De Nederlandse wet schrijft voor dat de werkgever bij herplaatsingsmogelijkheden moet kijken of de werknemer is te herplaatsen in een andere passende functie dan niet na scholing. Bij het onderzoeken van herplaatsing moet de werkgever de duur van de wettelijke opzegtermijn voor de betreffende werknemer in acht nemen. De werkgever moet ook onderzoeken of er binnen de organisatie geen bestaande vacatures zijn of binnen een redelijke termijn geen vacature zal ontstaan.

Mocht er een redelijke grond aanwezig zijn en geen herplaatsingsmogelijkheden dan kan er een ontbindingsverzoek aan de kantonrechter worden voorgelegd. Het is echter wel raadzaam om eerst een voorstel voor een beëindiging van het dienstverband voor te leggen aan de werknemer. Zo kunnen er afspraken gemaakt worden en wordt de gang naar de rechtbank en extra kosten vermeden. Dit was bij mij dus het geval.

Het beëindigingsvoorstel

Ondanks dat ik het niet eens was met het voorstel om mijn dienstverband te beëindigen had ik zelf niet het gevoel dat het voor mij beter was om hem niet te accepteren. Uiteindelijk ben ik dus akkoord gegaan met aanbod.

De definitieve afspraken over het ontslag worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Nadat ik akkoord heb gegeven kreeg ik 14 dagen bedenktijd en kon ik de overeenkomst nog ontbinden. Dit is de wettelijke bedenktermijn. Bij het beëindigingsvoorstel moet er rekening gehouden worden met:

  • de opzegtermijn
  • de transitievergoeding
  • postcontractuele bedingen
  • inleveren van bedrijfseigendommen
  • verstrekken getuigschrift
  • opname vakantiedagen of uitbetalen
  • kostenvergoeding juridisch advies
  • finale kwijting

Samen met de advocaat in Almelo heb ik het voorstel doorgenomen en gekeken wat mijn beste opties en mogelijkheden waren. Samen met haar heb ik besloten het aanbod te accepteren.

Omgaan met de stress

Mijn ontslag viel mij mentaal enorm zwaar. Vooral omdat ik het niet zag aankomen. Daarnaast heb ik natuurlijk een gezin dat ik moet onderhouden en heb rekeningen die ik moet betalen. Ik merkte dat ik steeds meer stress kreeg en dat ik hierdoor weinig energie had, continu moe was, sneller emotioneel werd en dat gedurende de dagen somber was. Ik kreeg daarnaast steeds meer slaapproblemen.

Naast de stress zat ik niet meer lekker in mijn vel. Ik kreeg steeds meer negatieve gedachten en had last van negatieve en onzekere gevoelens. Ik heb toen een coach voor vrouwen ingeschakeld om mij te helpen. Dit hielp mij enorm! Ik werd geïntroduceerd aan Creatrix. Dit is een methodiek die ontwikkeld is in Australië en helpt vrouwen om negatieve en beperkte gedachten en gevoelens los te laten.

Momenteel gaat het al weer veel beter met mij dankzij Creatrix en ben ik druk op zoek naar een nieuwe baan die lekker uitdagend is!

Ik ben op zoek naar... © Alle rechten voorbehouden 2021 - Branche info
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin